Wednesday, 15 February 2012

Kiasan dalam Dakwah Rasulullah saw

Rasulullah saw sering menggunakan uslub yang bervariasi dalam menyampaikan satu-satu mesej dakwah kepada para sahabat dan umat Baginda. Antara uslub tersebut, ada yang mengguna unsur2 alam sebagai perumpamaan atau kiasaan.

 Berikut adalah sebagian contoh kiasan;

**Orang yang berilmu.
  diumpamakan dengan air mata yang mengairi sesebuah negeri. Ummah pasti akan mendapat manfaat daripada    orang yang berilmu.

**Orang yang berjudi.
diibaratkan seperti berwudhuk dengan nanah dan darah babi lalu mengerjakan solat. Kemudian dia berangan-angan Allah akan menerima amalannya.

**Orang yang solat tetapi tidak sempurna
rukuk dan sujudnya diibaratkan seperti orang yang sedang lapar tetapi tidak makan kecuali hanya satu atau dua suap sahaja.

**Perumpamaan Rasulullah dalam berdakwah.
adalah seperti majikan  yang membina rumah dan membuat jamuan, kemudian mengutuskan seseorang penyeru untuk mengundang orang ramai untuk menghadiri jamuan di rumahnya.

*majikan: Allah
*Jamuan: syurga
* Penyeru: Rasulullah saw

**Orang munafik
yang membaca Al-Quran ibarat rayhanah berbau harum tetapi rasanya pahit. Manakala orang munafik yang tidak membaca Al-Quran diibaratkan seperti buah hanzalah yang pahit rasanya dan tidak berbau wangi.

**Solat lima waktu
dikiaskan dengan seseorang yang mengalir di hadapan rumahnya sebatang sungai dan mandi 5 kali sehari hingga tiada lagi daki-daki melekat di badannya.

**Orang mukmin yang saling mengasihi
dan menyayangi kerana Allah ibarat satu tubuh . Apabila sakit satu bahagian , maka seluruh bahagian juga akan sama merasai sakit, seperti tidak bermaya , tidak dapat tidur dan sebagainya...;)                                                                                                                                 

No comments:

Post a Comment