Thursday, 10 January 2013



Assalamulaikum wbt….
Disini inginku mencoretkan alkisah perjalananku ke Ardu Kinanah, Mesir..^_^

Tarikh 29/09/2012, merupakan tarikh yang paling indah yang terukir dalam diari kehidupanku, iaitu bermulanya permusafiranku ke bumi Mesir, bumi Barakah. Jam 3 petang, bermula perjalananku menuju ke lapangan terbang KLIA, semasa dalam perjalanan, fikiran ni  melayang jauh, dulu masa kecil-kecil  pernah terbayang satu hari nanti  nak bermusafir jauh untuk menuntut ilmu..insyaAllah ( sambil tengok kapal terbang), Alhamdulillah sekarang ianya bukan angan-angan malah benar-benar berlaku…hehe..sepanjang dalam perjalanan  lidah ini sentiasa mengalunkan zikir dan  doa buat diriku , orang tersayang dan yang paling utama  semoga perjalanan ini dipermudahkan dan diberkatinya serta selamat tiba ke destinasi yang dituju. Jam 7 petang, tiba di lapangan terbang KLIA, lepas angkat bagasi terus menuju  ke kaunter tiket, tiba  di tempat  yang hendak dituju, tergamam sekejap..wah ramainya pelajar yang nak ke mesir, rasa meriah pula…hehe…masa tue hanya 6 orang pelajar  perempuan n selebihnya semua lelaki, sebab pelajar perempuan yang lain semuanya dah bertolak pada sesi pertama. Mata ini meliar mencari kelibat pelajar perempuan, akhirnya jumpa juga,.sempat berbual  dengan mereka, Cuma yang mushkilnya  tak faham loghat Kelantan ni, puaslah mereka  nak explainkan kepada ana dan  puaslah ana nak memahami bicara mereka..hehe. Dipendekkan cerita, tiba lah waktu untuk ke balai perlepasan, masa ini lah yang paling sedih, maklumlah nak berpisah dengan keluarga, episode yang paling terharu masa itu, ayahku yang tercinta mengalir airmatanya, hehe…rasa geli hati pun ada, yang peliknya ana tak menangis pun, pelik pula..mungkin dah puas menangis kot sebelum ke Mesir, yela macam2 halangan yang perlu dihadapi sebelum bermusafir ke mesir… walaupun pada zahirnya tak menangis tetapi  hakikatnya hati ini rasa hiba hendak  meninggalkan keluarga, kaki ini berat untuk melangkah..tetapi kupujuk jua  hati ini untuk terus tabah dan kuat, ku teruskan  langkahku meninggalkan keluargaku demi berjihad di jalan Allah, sebelum itu adik ana  sempat memberi sepucuk surat buat ana,dia cakap baca bila sampai Mesir nanti..bila masa pula lah adikku ni jiwang sangat ni..pelik2… Jam 10 malam, perlepasan penerbangan ke Eygpt, rasa teruja bila  naik flight Eygpt air, masa dalam  kapal terbang timbul masalah  dengan tempat duduk, masalahnya  pelajar2 perempuan ada yang seat mereka sebelah pelajar lelaki,ada yang tengah2 lelaki..alhamdulillah selepas berbincang dengan pramugara, akhirnya dia bersetuju dengan cadangan kami..nak tergelak pun ada..hehe... Penerbangan ini akan transit sebentar di Bangkok Thailand, tergamam sekejap bila tengok   pemandangan   Bandar Bangkok pada waktu malam dari atas, cantik sangat..sempat lagi ambil gambar..huhu. Perjalanan diteruskan ke destinasi yang dituju, yang paling tak suka lah kena duduk lama-lama dalam kapal terbang tue, rasa penat sangat2..last2 ana dan kawan ana bersepakat  landing atas lantai kapal terbang tue, bukan sesiapa Nampak pun, masa tue lampu ditutup..hehe…sambil duduk, ana berbual kosong dengan sahabat ana…( sambung)

No comments:

Post a Comment